Je bekijkt nu Vijlen – Gulpen | Krijtlandpad

Vijlen – Gulpen | Krijtlandpad

Het hoogste dorp van Nederland met een kerk die het nog hoger doet lijken. Dat is Vijlen. Vanuit Harles voert de route langs een tiptop vakwerkhuis, via een stiegelke een kerkenpad op naar boven.

Heuvel af en weer heuvel op leidt de route over kleine wegen en paden. De zon schijnt, maar onder de bomen lijkt het soms alsof je door een bos loopt, zoveel schaduw is er. Dan weer volgen akkers op een heuvelrug.

Bij Nijswiller kruist het pad de N278, waarna heuvels volgen met prachtig roodbruin vee. Limousin koeien en veel kalveren en in elk veld een grote stier.

Er wordt volop gefiets en gewandeld en veel recreanten passeren de vijfsprong op de Kruisberg. Sportieve fietsers komen vooral vanuit Wahlwiller na een steile klim omhoog. Wandelaars komen en gaan alle kanten uit.

Het Krijtlandpad volgt de karstraat een stille steenslagweg over de kam van de berg geleidelijk naar beneden. In de verte rechts ligt in een dal het dorp Eys rond de Sint Agathakerk.

Na een scherpe bocht naar links komt opnieuw een toren in het zicht: De uivormige spits is die van de kerk van het het redemptoristenklooster in Wittem.

Aan de overkant van de provinciale weg en de Geul volgt het pad een steile klim omhoog de Gulperberg op naar het Mariabeeld, maar vooral ook naar prachtige vergezichten.

Waar we de Karstraat volgen lijkt het wel Toscane met glooiende gele velden en smalle hoge bomen. In de verte ligt Nijswiller en die scherpe hele hoge spits is Vijlen, waar de wandeling begon.

Langs een uitspanning en een kudde schapen loopt de route even snel weer naar beneden, naar het centrum van Gulpen. Het is een gezellige maar drukke stad waar deze wandeltocht eindigt.