Je bekijkt nu Rondwandeling Vijlen | Krijtlandpad

Rondwandeling Vijlen | Krijtlandpad

Door buurtschap Harles en tussen hoge wallen begroeid met klimop door slingert en golft het Krijtlandpad. Een grub heet zo’n holle weg. Hij eindigt op een vijfsprong met een gietijzeren veldkruis, harten en vogelhuisjes ‘voor mama’ en een richtingaanwijzer naar Holset.

Koeien grazen in een wei, de weg heeft geulen en is nog deels nat van de vele regen die is gevallen. De klok van de Lambertuskerk klinkt helder in de wijde omgeving. Langs de Heiligenmuur, de kerk en de herberg voert de route het dorp uit langs de Volmolen en naar Vaals.

Over het terrein van een vakantiepark zo groot als een woonwijk, voert de route door het centrum, langs het gemeentehuis en net binnen de landsgrenzen bergopwaarts langs mooie huizen en door het bos naar het Drielandenpunt.

Een hele klim waarvan het eind wordt aangekondigd met kermismuziek. Het hoogste punt van Nederland is van oudsher een attractie met speeltuin, doolhof, horeca met terrassen en de Boudewijntoren, en dat blijft het.

De uitkijktoren biedt zicht op Aken en verder, op de bossen van de Eifel en de Ardennen, op Gemmenich in België waar net een goederentrein de tunnel inrijdt en het Limburgse heuvelland met de spits van Vijlen als hoogste punt. En dat andere uitkijkpunt: de Wilhelminatoren.

Voorbij de drukte voert de route afwisselend door bossen en langs weiden. Kronkelend, slingerend en heuvel op, heuvel af, met hier en daar een vergezicht. Plots staan we bij de Belgische grens, maar de route slingert alweer rechtsaf.

Glibberend over modderpaden, door draaihekjes die zo bij Limburg horen, over een uitgestrekte wei met grote grazers.’Betreden op eigen risico,’ waarschuwt een geel bord. Gelukkig smaakt het gras ver van het pad de beesten het best.

Er zijn meer wandelaars op pad, maar de meeste paden zijn alleen te voet begaanbaar. Gelukkig, want ook fietsers houden van het Heuvelland, om hun eigen kracht op de proef te stellen of die van de batterij op hun fietsen.

Langs grafheuvels, enkele struikjes bloeiende heide, door bos en en het laatste oorspronkelijke hakhoutbos van Nederland voert het pad verder, De afwisseling, kronkels en hobbels en de uitzichten maken het een plezierige wandeltocht.

Plezier is er ook bij boscafé ’t Hijgend Hert. De gevel hangt vol schilden met bierreclame en het terras onder parasols en druivenranken is open. Ernaast staat een houten keet voor take away ijs, drankjes en snacks.

Voorbij de berghut vervolgen we het pad door het bos en kiezen een doorsteek over de oude Cottesserweg door een dal terug naar Vijlen. “Aan het eind rechtsaf en dan door een draaihekje aan de linkerkant,” zegt een man met een hond. Dan komt het goed.

Langs het pad voorbij het tourniquet beginnen schapen luid te blaten. Het pad loopt omhoog en waar het scherp linksaf gaat, lopen wij door omhoog naar bakkerij Notermans. Een perfect einde van een perfecte wandeltocht.