Je bekijkt nu Devon-Pfad | NaturWanderPark delux-route

Devon-Pfad | NaturWanderPark delux-route

De lengte van deze route varieert van 14 tot 15,8 km. Mogelijk door de inkorting na de watersnoodramp in juli 2021. Het officiële beginpunt is bij de Mariazuil op de Tichelsberg, maar wij beginnen in Waxweiler.

Daar begint de wandeling verwarrend met een richtingaanwijzer in plaats van de sticker of het plaatje met het logo. Een half afgeplakte richtingaanwijzer ook nog. Maar al gauw lopen we door het brede beekdal van de Weiherbach.

Kronkelend stroomt het beekje tussen de heuvels door. Over een voetgangersbrug, naast een weg die dwars door de bedding heengaat, loopt de wandeling het bos in omhoog. Voordat we het weten staan we over de toppen van de hoge bomen heen naar de heuvels te kijken.

Na een kruising met de weg naar Pintesfeld slingeren we over een heuvelkam en eten brood in een fijne schuilhut. Geliefden hebben er hun initialen of namen in gekrast, maar het is opvallend hoe degelijk en netjes het houten huisje verder is.

In het bos staat een grenssteen uit 1610 tussen het hertogdom Luxemburg en het keurvorstendom Trier en direct daarna al volgt de Mariensäule. Een zuil met Maria erop met een muurtje erachter dat behangen is met marmeren platen waarop zij bedankt wordt voor haar hulp.

Voorbij de zuil slingert het pad heuvelafwaarts met uitzicht op het witte kerkje van Lambertsberg. Op de asfaltweg die de route kort volgt kunnen we eindelijk de dikke laag aarde van onze schoenen stampen. Dat scheelt. Vele routemarkeringen wijzen hier de weg.

De route loopt dan opnieuw een beekdal in. Van de Dierbach die gevolgd wordt tot aan de Prüm. Zacht kabbelend water in een intiem landschap van enkele weiden en een gemengd bos met omgevallen bomen en stukken vol mos.

Vanaf de burg over de rivier is te zien hoe hoog het water heeft gestaan vorige zomer. Stukken plastic hangen metershoog boven het water in bomen en struiken.

Aan de overkant klimt de route straf omhoog richting Mauel en volgt dan een smal paadje over de steile helling. Bij omgevallen bomen over het pad is het oppassen. Eén stap verkeerd en je rolt de diepte in.

Opnieuw kruist de route een kleine beek en daarna volgt hij het dal van de Prüm. Lieflijk, maar in een bocht bij Urmauel herinnert een kale plek opnieuw aan de verwoestende stroom die de rivier vorige zomer was.

Voorbij Niederpierschiedermühle volgt nog een stuk bos en dan loopt de route Waxweiler weer in. Volgens de kaart zou de wandeling langer zijn, maar er zijn omleidingen doordat verwoeste bruggen nog niet zijn hersteld.

Wij komen na ruim vijf uur via de Schmeltzberg terug bij de parochiekerk van St Johannes Baptist. Wat een mooie route!